JentenavnTrude

Betydning: Styrke

Forklaring: Jentenavnet er en kortform av norrøne navn som ender på "trúdr", som betyr "styrke".

Navnedag: 17. mars

( Jeg har faktisk navnedag på min Bursdag)


Stjernetegn : Fiskene

tirsdag 23. februar 2010

På bytur med nesten Verdens største hundevalp ;)

Meg & Rowdy



I dag her jeg vert på bytur i Molde By med min gigante Grand Danois hundevalp Rowdy ......
Vi prøver å få trent litt miljøtrening innimellom,det er viktig dersom jeg ønsker å ha en hund jeg kan ta med meg over alt ;)Ekstra viktig er d jo når hunden din er større enn deg!

Miljøtrening bygger i all hovedsak på en læringsmekanisme som kalles habituering. Habituering vil si at hunden gradvis reagerer mindre og mindre på uviktige stimuli i omgivelsene.

Jeg ønsker f.eks. at hunden min skal kunne gå på fortauet uten å bry seg om passerende folk og syklister, biler, støy fra trafikken eller andre ting den ikke bør reagere på.
Heldigvis ser det veldig bra ut for Rowdy sin del...og vi er absolutt på rett vei :)
Han klarer fint å gå rett forbi store dundrene trailere,sykelister ,skatere,biler og folk, uten å bry seg særlig mye ;)




Overalt hvor vi ferdes er det jo mange forskjellige synsinntrykk, lyder, lukter osv. som det er lite hensiktsmessig at hunden bruker mye oppmerksomhet på.

Det som av og til kan vere litt vanskelig med treninga er at veldig mange vi møter blir jo så fantastisk fasinert av denne digre flotte hunden,og stopper opp og vil så gjerne hilse på ;)Forståelig nok;) Jeg haddde nok kommet til å gjort det samme...For dette er jo litt av et syn ;)
Vi får så mye oppmerksomhet,skal vite vi er litt av et syn der vi kommer gående i ei travel bygate...lille meg og stOre Rowdy ;) hi hi


Men alt i alt...folk er veldig flinke å spørre om de får hilse på....
og det virker som Rowdy forstår rimelig godt når han får lov ok ikke.

Håper jo at hunden min blir av den typens som skal klare å slappe av og være rolig samme hva som foregår rundt han.

Og for at han skal klare det, kan han ikke bruke mye av oppmerksomheten sin på uviktige ting som foregår rundt den.

Jeg prøver iallefall å ha han med på mye forskjellig,å satser på å få en trygg og God kjempe.

Vi var selvfølgelig innom dyrebutikken Buddy ,Rowdy`s Godteributikk...der blir vi alltid tatt så godt i mot,spesielt Rowdy ;)Han er oxo alltid velkommen inn ;)
Han elsker å være der ;)kjøttbein og godteri i fleng,og søte små kaniner å lukte på =0)

Det var kaldt ute i dag, likevel om det var strålende sol.
Så det var godt å komme hjem i varmen og krype under Pleddet med en kopp deilig Yogi te.Kose seg med musikk og litt blogging,sammen med nesten verdens største og mest fornøyde hund ;)

<3<3<3



1 kommentar:

  1. Hei på deg.Så flott et syn, jeg var også i byn en tur i dag.Dumt jeg ikke møtte deg, for det har vært morro å fått sett hunden din...Klems.

    SvarSlett